Amerikaanse artiest Chance the Rapper en anderen uiten forse kritiek op een Heineken-reclame voor light-bier en beschuldigen de bierbrouwer van racisme.

“The ‘sometimes lighter is better’ Hienekin commercial is terribly racist”, zegt Chance the Rapper zondag op Twitter.

In het filmpje wil een witte vrouw een glas wijn drinken. De barman ziet dat en schuift snel een Heineken Light haar kant op. Het biertje passeert meerdere mensen met een donkere huidskleur, voordat het naast haar wijnglas tot stilstand komt.

Vervolgens verschijnen de woorden ‘sometimes lighter is better’ op het scherm (‘soms is lichter beter’).

 

chance

Foto: Twitter Chance The Rapper

"Ik denk dat ze consumenten, twitteraars en freelancers en sh-- als lokaas gebruiken", schrijft de bekende rapper. Hij denkt dat Heineken dit met opzet doet, om 'viral' te gaan. "Ik wilde er echt niet over tweeten... maar hoe kun je hier niet op reageren."

Anderen zijn het met Chance eens.

"Het is subtiel genoeg om te kunnen ontkennen, maar opvallend genoeg om publiciteit mee te krijgen", tweet iemand.

"Het is als schaamteloos 'subtiel' racisme", zegt een ander.

Heineken heeft onlangs een hele serie commercials uitgebracht in zijn campagne 'Sometimes Lighter is Better'. Twee andere advertenties bevatten ook personen met een lichte huid die een Heineken Light aangeboden krijgen. Bij deze reclames gaat het biertje alleen niet eerst langs een aantal mensen met een donkere huidskleur.

"Al decennialang heeft Heineken marketinguitingen ontwikkeld die laten zien dat er meer is dat ons bindt dan ons scheidt", zegt het bedrijf in een verklaring tegen Business Insider.

"Hoewel we denken dat de advertentie verwijst naar ons Heineken Light-bier, hebben we ons doel gemist. We nemen de feedback ter harte en zullen dit gebruiken in de totstandkoming van toekomstige campagnes."

Hier is de volledige reclame te zien: